Meteen naar de content

Instekroutines en rituelen: een wegkaart naar dromeland

Author cover

Maak kennis met Mia - Slaapadviseur, kinderslaapexpert en moeder van vier

Over mij
Bijna overal waar je leest of met iemand over praat, is er een brede consensus dat het belangrijk is om een insteekroutine of -ritueel te hebben - echt belangrijk. Er zijn talloze beschrijvingen van kinderen die gemakkelijker in slaap vallen en beter slapen wanneer ze een insteekritueel of -routine hebben.

Waarom is een insteekroutine of -ritueel zo belangrijk? En misschien nog belangrijker, hoe creëer je een goede insteekroutine of -ritueel? Op welke leeftijd moet je een insteekritueel beginnen? En is het lezen van een boek beter dan het zingen van een lied als onderdeel van de insteekroutine?

Slaapadviseur Mia Bjørnfort van Sovende Børn zal dit in dit artikel bekijken en ze geeft ook concrete voorbeelden van insteekrituelen voor verschillende leeftijden.

 

De instekrutine wijst de weg naar kalmte - en dus ook naar slaap

Een insteekroutine is in essentie gewoon een gewoonte. Wanneer je iets op een specifieke manier of in een specifieke volgorde doet, elke keer dat je het doet, wordt het een gewoonte.

Gewoontes creëren kalmte omdat zowel het lichaam als de geest weten wat er moet gebeuren en daardoor kunnen ontspannen. Daarom kan het zo moeilijk zijn om een gewoonte af te leren - omdat je lichaam die comfortzone niet wil verlaten; het wil gewoon dat de dingen blijven zoals ze zijn. 'Gewend aan' is veilig en prettig.

 

Het zenuwstelsel is de sleutel
Als we een beetje nerdy zijn, stelt 'gewend aan' het lichaam in staat om in het parasympathische zenuwstelsel te blijven, dat is het evenwicht van het lichaam, waar het ontspant en zich oplaadt, en waar de bloeddruk, hartslag en hartactiviteit worden verlaagd.

Nieuwe dingen daarentegen kunnen ervoor zorgen dat het lichaam een beetje op zijn hoede is voor wat er daarna zou kunnen gebeuren, hoe het zou kunnen voelen en of het gevaarlijk zou kunnen zijn. Het lichaam bevindt zich hier in het sympathische zenuwstelsel - klaar om zichzelf te verdedigen wanneer dat nodig is, met verhoogde zintuigen en optimale concentratie. Misschien herken je het gevoel van de eerste dag op een nieuwe baan? Je lichaam heeft bijna een boost van energie gekregen door spanning en zenuwen.

Of we het nu een (insteek)gewoonte, een (insteek)routine of een (insteek)ritueel noemen - het is de herkenbaarheid van 'wat we gewend zijn om te doen' die vrede brengt.

 

  

Slaap kan niet plaatsvinden in het sympathische zenuwstelsel - maakt niet uit hoe vaak je wiegt, 'sussend' praat en 'Schommelende Baby' zingt. Het is pure biologie - en het is de reden waarom het overgrote deel van de baby's en kinderen hulp nodig heeft om in slaap te vallen. Die hulp zal vaak deel uitmaken van een insteekroutine.

 

Het instoppen begint al wanneer je opstaat

Ja, we weten dat het gek klinkt, maar het is waar.

Laat ons het uitleggen:

Mensen hebben een interne biologische lichaamsklok die de functies van het lichaam rond de klok regelt. Het is super slim dat het lichaam begrijpt dat je overdag actief bent en 's nachts slaapt. Als deze interne klok niet goed staat afgesteld, dan maakt het zelfs niet uit of je elke avond 5 boeken leest, 7 slaapliedjes zingt en anderhalf uur lang wiegt - er zal geen balans in het lichaam zijn en dus ook geen balans in de slaap.

Zowel nieuw als ouder onderzoek suggereren dat een regelmatige tijd om op te staan, wanneer het lichaam wordt blootgesteld aan voldoende licht, een van de sterkste factoren is voor een gezond en evenwichtig circadiaans ritme. Dus als je een goede insteekroutine wilt creëren, is het logisch om te beginnen met het ondersteunen van het circadiaans ritme, zodat het lichaam in balans is en daadwerkelijk iets kan halen uit het instopritueel.

 

Het instopiritueel moet aan de behoeften en leeftijd van het kind voldoen

Hoe jonger het kind, hoe eenvoudiger het instopritueel moet zijn. Het heeft niet veel zin om een hoofdstuk van 'Goedemorgen Maan' voor te lezen aan een baby van 3 maanden oud, terwijl een oudere broer of zus dat juist leuk zou kunnen vinden.

Tegelijkertijd kan een instopritueel ook te lang worden, te veel dingen bevatten en uiteindelijk een saaie aangelegenheid worden die zelfs niet in slaap eindigt.

Hieronder zullen we enkele voorbeelden geven van leeftijdsgebonden instoprituelen. Dit zijn slechts suggesties - als je iets hebt gevonden dat supergoed voor je werkt, dan moet je dat natuurlijk doen.

Let op dat de leeftijdsgroepen elkaar overlappen om rekening te houden met de individuele ontwikkeling van kinderen.

 

Inslaapritueel voor baby 0-2 maanden

Een zeer jonge baby heeft nog niet geleerd om 'in de wereld te zijn', daarom zal het in de meeste gevallen veel lichamelijk contact, wiegende bewegingen en melk nodig hebben om in slaap te vallen. Dit is volkomen normaal en ondersteunt de overgang van de baby van de baarmoeder naar de grote wijde wereld.

Hier zijn enkele voorbeelden van een inslaapritueel voor een zeer jonge baby die het verschil tussen dag en nacht nog niet kent.
  • Het licht wordt gedimd, een schone luier en melk, en de baby ligt in de babyhangmat of draagdoek terwijl de oudere broers en zussen boeken worden voorgelezen en slaapliedjes naast hen worden gezongen. Misschien wat meer melk af en toe - dat is volkomen normaal.
  • Het licht wordt gedimd, een schone luier en melk, en de baby valt in slaap in een draagdoek terwijl er rustige muziek speelt of de tv zachtjes aan staat.
  • Het licht wordt gedimd, een schone luier en melk, en de baby valt buik-aan-buik of aan de borst in slaap terwijl de baby wordt geknuffeld en er een liedje wordt gezongen.
Opmerking: Zo'n kleine baby kan gemakkelijk tijdens het dutje wat melk nemen. Misschien heb je gehoord van 'bijtanken voor de nacht'. Helaas betekent dit niet dat de baby 's nachts geen melk meer nodig heeft, hoewel dat wel fijn zou zijn.
 

Inslaapritueel voor baby 2-6 maanden

Met een baby van 2-6 maanden kun je een leuke activiteit aan het inslaapritueel toevoegen, aangezien de baby nu nieuwsgieriger is naar de wereld, zijn lichaam en de mensen om zich heen.

Hier zijn enkele voorbeelden van een inslaapritueel voor een kleine baby van 2-6 maanden die een beginnend slaap-waakritme heeft en daarom langzaam het verschil tussen dag en nacht leert.

De basisvorm is dat de baby wordt voorbereid op de nacht en één leuke activiteit heeft, die ALLEEN wordt uitgevoerd in verband met het inslaapritueel en zo geholpen wordt om te slapen.
  • Dim de lichten, verschonk een schone luier en doe pyjama aan terwijl je tenen telt of een speels liedje zingt. Poets tanden/gums, een slokje melk en dan in de babyhangmat of vasthouden op de arm/schoot terwijl de oudere broers en zussen boeken lezen en slaapliedjes zingen naast hen. Als de baby niet slaapt als de grotere kinderen worden ingepakt, kun je doorgaan met wiegen, meer melk geven en over het algemeen regelmatige slaaphulp bieden.
  • Dim de lichten, een schone luier en breng wat lotion aan op benen en voeten met goede diepe bewegingen terwijl je praat over de afgelopen dag en wat er morgen gaat gebeuren. Dan melk en in slaap vallen in de draagdoek terwijl rustgevende muziek speelt of de tv op een laag volume staat.
  • Dim de lichten en een avondbad dat afwisselt tussen een echt bad en een wasbeurt met een washandje, een schone luier, nachtkleding en heerlijke melk. Val in slaap in de lepeltjespositie, in je armen of aan de borst op het grote bed of de bank, terwijl de baby wordt geknuffeld en een liedje wordt gezongen. De baby kan in zijn eigen bed worden gelegd zodra hij in slaap valt. 

Inslaapritueel voor baby 4-12 maanden

Nu begint de baby enkele acties aan elkaar te koppelen en zal steeds beter begrijpen wat er gebeurt. Nu kun je een inslaapritueel creëren dat bijvoorbeeld een boek of een andere activiteit bevat waar de baby aan deelneemt.

Je begint nu het verschil te zien tussen kinderen die gedijen bij rust, stilte, stilte - en degenen die eigenlijk gedijen bij een beetje avondlijke opwinding. Sommige kinderen houden van beide, en hier kun je ze combineren zodat het ene kind eerst speelt en daarna rustig wordt.

Hier zijn enkele voorbeelden van een inslaapritueel voor een iets oudere baby van 4-12 maanden die een slaap-waakritme heeft ontwikkeld en het verschil tussen dag en nacht begrijpt. De basisvorm is dat de baby wordt klaargemaakt voor de nacht, één of twee leuke activiteiten heeft die ALLEEN worden uitgevoerd in verband met het inslaapritueel, en dan wordt geholpen om in slaap te vallen.

 

Rustige versie:

Doe het licht zachter, verschoon de luier, trek pyjama's aan en poets de tanden en het tandvlees. Kies één of twee boeken uit een kleine selectie van 3-5 boeken die geschikt zijn om voor het slapengaan te lezen, wat betekent dat ze kort en met zeer duidelijke actie zijn of gewoon prentenboeken zijn. Door zo'n kleine selectie te hebben, behoud je de herkenbaarheid en zal het boek kalmerend zijn en niet 'spannend'.

Als je het boek voorleest of erover praat, doe dit dan in een rustig tempo en met een kalme stem.
Tijdens of na het lezen krijgt de baby melk.

Wanneer je klaar bent met lezen, wordt de baby geholpen om in slaap te vallen met wiegen, knuffelen, meer melk of iets soortgelijks.

Het kan ook zijn dat de baby nog wat extra melk krijgt, bijna in slaap wordt gewiegd en dan in een babyhangmat wordt gelegd met de motor ingeschakeld.

Het kan ook zijn dat je de baby in je armen wiegt, op de rand van het bed zit terwijl het melk krijgt, en afwisselt tussen zitten en wiegen en staan en wiegen.

Je kunt ook samen in bed liggen en knuffelen, wat melk drinken en bijvoorbeeld naar muziek luisteren of een liedje zingen. Of je kunt je baby in een zeer rustige en langzame stem over de dag vertellen en wat er de volgende dag gaat gebeuren terwijl je knuffelt totdat de baby in slaap valt.

 

Versie met speeltijd:

Dim het licht, verschoon de luier, trek pyjama's aan en poets de tanden/het tandvlees. Je gaat de kamer binnen waar de baby slaapt en hebt een speelmoment op bed of op een matras op de vloer.

Of je doet een 'goedenacht dans' waarbij je rond danst met de baby in je armen.
Sommige kinderen vinden het leuk om in het grote bed te worden 'gegooid', waarbij het dekbed zacht is opgestapeld, zodat de baby zacht landt - of om gekieteld te worden of verstoppertje te spelen in een iets wilde versie.

Nadat je wat hebt gespeeld, kun je overdreven geluiden van vermoeidheid ('gapen') maken om de baby te helpen stoppen met spelen en tot rust te komen om te gaan slapen. Dit kan worden gedaan door de baby melk te geven en in een babyhangmat te leggen, of door de baby in je armen te wiegen terwijl je op de rand van het bed zit en het melk geeft.

Of door samen in bed te liggen en te knuffelen, wat melk te drinken en bijvoorbeeld naar een slaaphypnoseverhaal te luisteren of een liedje te zingen. Of je vertelt de baby over de dag en wat er de volgende dag gaat gebeuren in een zeer rustige en langzame stem.

 

Gecombineerde versie met speeltijd/kalme versie:

    Dim het licht, verschoon de luier, trek pyjama's aan en poets de tanden/het tandvlees. Je zoekt een boek en gaat naar de kamer waar de baby slaapt.

    Nu kun je spelen op bed, een bal rollen/bewegen op een matras op de vloer of een 'goedenachtdans' doen waarbij je met de baby in je armen danst.

    Als je zo lang hebt gespeeld als je wilt, of bijvoorbeeld 10 keer een bal hebt getrapt, naar één liedje hebt gedanst of 5 keer in bed hebt gesprongen, haal je het boek tevoorschijn en lees je het voor.

    Nu help je de baby om in slaap te vallen, bijvoorbeeld door de baby melk te geven, bijna in slaap te wiegen en vervolgens in een babyhangmat te leggen met de motor ingeschakeld.

    Je kunt de baby ook in je armen wiegen, op de rand van het bed zitten terwijl het melk krijgt, en dan afwisselen tussen zitten en wiegen en staan en wiegen.

    Je kunt ook samen in bed liggen en knuffelen, wat melk drinken en bijvoorbeeld naar muziek luisteren of een liedje zingen, of je kunt de baby vertellen over de activiteiten van de dag en wat er de volgende dag gaat gebeuren in een zeer rustige en langzame stem, terwijl je knuffelt tot de baby in slaap valt.

     

    Instopritueel waar de baby in zijn eigen bed/cradle/babyhammock in slaap valt:

    Lichten gedimd, een schone luier, trek pyjama's aan en poets de tanden/het tandvlees. Je zoekt een boek en gaat naar de kamer waar de baby slaapt.

    Je leest het boek voor terwijl de baby op je schoot zit of terwijl de baby in bed/babyhangmat zit of ligt, en jij zit op een stoel of op de vloer naast hen. Als de baby in een bed/babyhangmat ligt, kun je handen vasthouden tussen de spijlen/door de opening, of het boek kan aan de kant van de baby worden gehouden.

    Misschien moet de baby af en toe worden opgepakt en gewiegd of moet hij wat rondtollen om in slaap te vallen, of misschien moet hij een tijdje rondkijken. Misschien ligt de baby prima zelf in bed, maar moet hij dan helemaal worden gewiegd om in slaap te vallen.

    Het proces om ervoor te zorgen dat de baby zich comfortabel voelt in zijn slaapruimte en uiteindelijk in bed kan slapen, kan variëren. Ontwikkeling verloopt zelden rechtlijnig, en je hoeft niet bang te zijn om de baby op te pakken en te helpen om in slaap te vallen en hem dan weer neer te leggen.

    Een langzame ontwikkeling met af en toe een stap vooruit en soms twee stappen terug zal in de overgrote meerderheid van de gevallen de veilige en zekere weg vooruit zijn. Geduld zorgt ervoor dat de baby niet wordt overhaast en dat de ontwikkeling plaatsvindt op een tempo waaraan de baby kan deelnemen.

     

      Houd er rekening mee:

      Als uw kind op enig moment - van welke leeftijd dan ook - van streek raakt in bed/de babyhangmat, moet het worden opgepakt en getroost als een zeer korte poging om ze in bed/de babyhangmat te kalmeren niet werkt. Kinderen die niet worden opgepakt, leren niet om kalm te worden in bed/de babyhangmat - ze leren dat ze niet geholpen zullen worden, zelfs niet als ze signalen afgeven dat ze zich ongemakkelijk voelen.

      Een kind dat huilt, vraagt om te worden opgepakt of om fysiek contact roept, en NIET aan deze behoefte wordt voldaan, zal het sympathische zenuwstelsel activeren - dat wil zeggen, de toestand van gevaar van het lichaam. Je kunt niet in slaap vallen als je lichaam in een staat van gevaar verkeert.

      Sommige kinderen ontwikkelen een echte angstachtige afkeer van bed/de babyhangmat als gevolg van zo'n aanpak en zullen beginnen te huilen en te vechten bij het zien van bed/de babyhangmat of de kamer waarin ze slapen. Zo'n reactie kan weken of maanden duren om van te herstellen - dus beter rustig aan doen in het begin dan het kind pushen en eindigen met helemaal opnieuw te moeten beginnen.

       

      Instopritueel voor kind van 1-2 jaar

      De baby - of peuter - heeft nu een goed ontwikkeld begrip van actievolgorden en begrijpt gemakkelijk dat het aantrekken van pyjama's de eerste stap is in het instopritueel. Daarom kan het kind ook begrijpen dat het aantrekken van pyjama's eindigt in moeten gaan slapen - en dan kunnen we problemen hebben.

      Het kind begrijpt nu dat het een eigen persoon is met een eigen wil.

      Bijvoorbeeld, het kind kan zich verzetten tegen het aantrekken van pyjama's omdat het gewoon wil blijven spelen.

      Als we aan onszelf denken en hoe moeilijk het kan zijn om de tv uit te zetten en naar bed te gaan, is het heel begrijpelijk dat het als je klein bent echt moeilijk kan zijn.

      Instoprituelen voor deze leeftijd moeten zich daarom richten op iets waar het kind van geniet - zo veel mogelijk.

      Er is niet veel verschil tussen het instopritueel voor een jonger kind van 4-12 maanden en het instopritueel voor een kind van 1-2 jaar. Het grootste verschil is waarschijnlijk dat sommige kinderen 's avonds geen melk meer drinken en dat je misschien bijvoorbeeld twee of zelfs drie korte boeken of één lang boek kunt lezen, aangezien het kind nu langer aandacht kan hebben en wat meer tijd nodig heeft om tot rust te komen.

      Het avondlijke spel kan worden uitgebreid met wat springen op het bed, voorwaartse rollen of strak worden ingestopt in het dekbed en 'gekneed' als deeg. Dit helpt het kind om voor het slapengaan contact te maken met zijn lichaam.

      Het is nog steeds normaal dat het kind knuffels en knuffels nodig heeft en moet worden gewiegd en geholpen om in slaap te vallen. De verwachting dat het kind stil kan liggen en zelfstandig kan inslapen is onrealistisch voor de overgrote meerderheid van ouders en kan situaties creëren waarin ouders van het kind vragen om iets te doen wat ze eenvoudigweg niet kunnen doen.

      Voorbeelden van instoprituelen voor baby's en kinderen van 1 of 2 jaar kunnen zijn:

      Rustige versie:

      Dim de lichten, een schone luier, doe de pyjama aan en poets de tanden terwijl je je baby vertelt wat de volgende stappen zijn: 'Je moet je pyjama aantrekken en je tanden poetsen.

      Dan moeten we een boek vinden om te lezen, en als we hebben gelezen, is het tijd om te gaan slapen'. Het doornemen van het instopritueel geeft het kind een duidelijk idee van wat er gaat gebeuren en ondersteunt het kind in het gevoel dat jullie hier samen in zitten.

      Vind één of twee boeken die geschikt zijn om in te stoppen. Het gaat om herkenbaarheid, dus het kan goed zijn om af te wisselen tussen een kleiner assortiment boeken. Sommige kinderen vinden het leuk om wekenlang hetzelfde boek te lezen.

      Wanneer je klaar bent met lezen, wordt het kind geholpen om in slaap te vallen door te wiegen, te knuffelen, meer melk of iets dergelijks.

      Het kind kan wat meer melk of een slokje water krijgen, bijna in slaap worden gewiegd en in een babyhangmat worden gelegd met de motor ingeschakeld.
      Je kunt ook op de rand van het bed zitten met je kind in je armen terwijl je zachtjes zingt en wiegt.

      Je kunt ook samen in bed liggen en knuffelen, luisteren naar slaaphypnose of een bedtijdverhaal, of een liedje zingen. Of je kunt met een zeer rustige en langzame stem aan je kind vertellen over de dag en wat er de volgende dag zal gebeuren.

       

      Rompversie:

      Dim de lichten, een schone luier, doe de pyjama aan en poets de tanden terwijl je je baby vertelt wat de volgende stappen zijn.

      Bijvoorbeeld: 'Je moet je pyjama aantrekken en je tanden poetsen. Daarna gaan we 10 keer voorover rollen - dat is net zo vaak als je vingers/tenen. Kom op, laten we tellen: één, twee, drie .... Tien! En dan gooi ik je in bed zodat je kunt slapen tot morgen'. Het doornemen van het instopritueel geeft het kind een duidelijk idee van wat er gaat gebeuren en ondersteunt het kind in het gevoel dat jullie hier samen in zitten.

      Je gaat de kamer binnen waar het kind slaapt en gaat rommelen in bed of op een matras op de vloer. Of je kunt een 'goednacht dans' doen, waarbij je rond danst met het kind, eventueel in je armen.

      Sommige kinderen vinden het leuk om in het grote bed 'gegooid' te worden, waar het dekbed zacht is opgestapeld, zodat ze zacht landen - of om gekieteld te worden of in bed te springen en om te vallen.

      Wanneer je een beetje hebt gerommeld, kun je tegen je kind zeggen dat het 'de laatste keer' is, of wanneer dit liedje/rol is afgelopen, is het bedtijd.

      Misschien lig je samen, misschien zit je en hou je elkaars handen vast. Misschien krijgt de baby wat melk of een slokje water en wordt hij al wiegend in slaap gesust terwijl je op de rand van het bed zit. Misschien luister je naar een slaaphypnoseverhaal, zing je een liedje of vertel je in een zeer rustige en langzame stem aan je kind over de dag en wat er de volgende dag zal gebeuren.


      Insopritueel, waar het kind in zijn eigen bed in slaap valt:

      Gedimde lichten, schone luier, pyjama aantrekken en tanden poetsen. Je zoekt een boek en gaat naar de kamer waar het kind slaapt.

      Je leest het boek voor terwijl het kind op je schoot zit of in bed ligt, en jij zit op een stoel of op de grond naast hen. Als het kind in een bed met spijlen ligt, kun je elkaars handen vasthouden tussen de spijlen/opening, of het boek kan aan de kant van het kind worden gehouden.

      Misschien moet het kind af en toe even worden opgepakt en gewiegd.
      Misschien moet het kind wat heen en weer rollen om in slaap te vallen of even rondkijken. Misschien kan het kind prima zelfstandig liggen, maar heeft het dan wel wat wiegen nodig om helemaal in slaap te vallen.

       

       

        Instopritueel voor kinderen van 3-4 en 5 jaar of ouder

        Wanneer het kind 3-4 jaar oud is, is er vaak een wens - of zelfs een verwachting - dat het kind met een boek en een kus naar bed kan worden gebracht en dan zelfstandig gaat liggen om in slaap te vallen. Sommige mensen verwachten dit zelfs eerder.

        Om eerlijk te zijn, kunnen de meeste ouders niet voorkomen dat ze dagen hebben waarop ze willen dat het kind slaapt - het liefst 5 minuten geleden. Niet omdat we niet van het kind houden of het belang van rust en tijd begrijpen. Alleen omdat we moe zijn, uitgeput en gewoon 'even vrijaf' willen.

        Sommige kinderen zijn al op 3-4-jarige leeftijd klaar om in slaap te vallen zonder de constante aanwezigheid van een ouder, sommigen zelfs eerder. Sommige kinderen zijn pas op 7-8-jarige leeftijd klaar, misschien zelfs later, als eerdere pogingen om 'zelf in slaap te vallen' net volhardend genoeg waren om negatieve ervaringen rond bedtijd te veroorzaken.

        Peuters en oudere kinderen kunnen veel weerstand hebben bij bedtijd - vooral als ze merken dat de ouders 'haast hebben' om het instopritueel af te ronden of als het kind te maken krijgt met bijvoorbeeld alleen in slaap vallen, terwijl het kind hier nog niet klaar voor is.

        Er is geen direct verschil in instoprituelen voor deze leeftijdsgroep en de leeftijdsgroep van 1-2 jaar. Sommige kinderen hebben iets te drinken, dollen wat rond, lezen een boek of luisteren naar slaaphypnose, bedtijdverhalen of muziek. Sommige kinderen liggen alleen en sommige liggen met een ouder of broer/zus.

        Bijvoorbeeld, als je wilt proberen om naar het kind toe te gaan en weer weg te gaan, zou het er zo uit kunnen zien:

        Ik ben iets vergeten:

        Het instopritueel is voorbij en welterusten is gezegd.

        Maar hé, je bent iets vergeten - iets wat je moet doen.
        • 'Ik denk dat ik vergeten ben de melk in te schenken. Ik ga even kijken en kom zo terug.'
        • 'O, ik moet echt plassen.'
        • 'Oeps, ik ben je speen vergeten.'
        • 'Ik denk dat de kat/hond iets aan het doen is wat niet mag. Ik ga even kijken.'

        Voel je vrij om tegen het kind te praten terwijl je weg bent. Bijvoorbeeld, 'Ik ben er zo', of 'Oké, ik denk dat ik klaar ben nu'.

        Het is heel belangrijk dat je aan het begin niet te lang wegblijft. Je moet snel terugkeren, zodat het kind het gevoel heeft dat het op jou kan vertrouwen - en ga nooit weg als het kind zich er ongemakkelijk over voelt. 

        Je kunt gewoon... ik ben er zo:

        Je bent midden in het instopritueel en staat op het punt om te springen of een boek te lezen, bijvoorbeeld. Je begint de activiteit en zegt dat je meteen terug zult zijn nadat je geplast hebt, de pot hebt schoongemaakt, of de kat naar binnen hebt gelaten.

        Je roept naar het kind terwijl je dit doet: 'Ben je nog steeds aan het springen? Ik ben er zo' - en dan kom je daadwerkelijk terug.

        Het idee is dat het kind een tijdje alleen in bed ligt ter voorbereiding op het in bed liggen terwijl je 'even iets moet doen', zoals hierboven beschreven.

        Ik ruim op terwijl jij gaat slapen:

        Voordat je het instopritueel begint, vertel je je kind dat je vandaag 2-3-4 boeken kunt lezen of 20-30 meer voorwaartse rollen kunt maken dan normaal, en dan kan je kind gaan liggen en luisteren naar muziek, een luisterboek of naar jou terwijl je de keuken opruimt - en dan kom je terug en ga je daarna zitten.

        Het idee is om aan je kind uit te leggen dat het meer plezier kan hebben als jij opruimt terwijl het kind ligt.

        In het begin moet je snel opruimen en roep je verschillende keren naar je kind dat je 'alleen maar de potten moet doen' en 'ik moet gewoon de tafel schoonmaken', zodat je kind begrijpt dat je echt de keuken aan het opruimen bent.

        Met de tijd zal je kind langzaam wennen aan het alleen liggen, met jouw stem die het geruststelt dat je er nog steeds bent - of de geluiden van potten en water.
        Als het kind roept, ga je meteen naar het kind toe en kalmeer je het.

        Je kunt dan proberen te zeggen dat je, 'ik moet gewoon nog even afmaken'. Als het kind zich ongemakkelijk voelt om alleen te liggen, of als je weggaat, of als het kind huilt, blijf je natuurlijk bij het kind.

          Instopritueel voor baby van 9-10 maanden of kind van 1-2 jaar met 'motorische onrust' bij bedtijd

          Sommige kinderen hebben zoveel energie om hun lichaam te gebruiken wanneer ze bijna gaan slapen dat ze VEEL hulp nodig hebben om in slaap te vallen.

          Een deel van die hulp kan zijn om al die energie uit het lichaam te halen voordat je probeert je baby te laten slapen. Voeg eenvoudig wat avondoefeningen toe aan het instopritueel, zoals beschreven in de voorbeelden voor baby's van 4-12 maanden.

           

          Motorische onrust

          We komen vaak de beschrijving 'motorische onrust' tegen wanneer baby's vanaf ongeveer 3-4-5 maanden oud hun voeten proberen te pakken, kronkelen en op hun handen of zelfs beide handen en knieën gaan zitten. Tussen 8 en 11 maanden zullen veel kinderen ook rechtop gaan zitten, op hun knieën gaan staan of zelfs gaan staan bij meubels en over het algemeen gewoon druk bezig zijn met het oefenen van alle nieuwe coole dingen die hun lichaam kan doen.

          Dit gedrag is normaal voor baby's. Het gebruik van de beschrijving 'motorische onrust' is echter ongepast, ook al begrijpen we hoe het een accurate beschrijving kan lijken. De baby steekt veel inspanning in het onder controle krijgen van zijn motorische vaardigheden. In de overgrote meerderheid van de gevallen vertoont het geen gedrag dat als 'onrustig' kan worden beschreven, begrepen als iets dat afwijkt van normaal gedrag. In de overgrote meerderheid van de gevallen neemt dit gedrag af naarmate het kind ouder wordt en meer zelfvertrouwen krijgt naarmate het de vaardigheden onder de knie krijgt.

          Veel kinderen kunnen geholpen worden om in slaap te vallen zonder veel beweging door hun lichaam overdag of voor het slapengaan te gebruiken. Ook door bijvoorbeeld de verdeling van de dagelijkse slaap aan te passen, zodat het kind daadwerkelijk moe genoeg is in zowel lichaam als geest wanneer het tijd is om naar bed te gaan.

          Als je je zorgen maakt of de lichaamsbewegingen van je baby bij het slapengaan normaal zijn, kun je altijd je lokale ergotherapeut of fysiotherapeut om een kort advies vragen.

           

          Soms is het niet genoeg. Soms is zelfs ravotten tijdens het instoppen, 's middags en gedurende de dag thuis of op de kinderopvang niet genoeg. Soms is zelfs diepe druk op de gewrichten, een Epsom-bad gevolgd door lotion, het kind stevig instoppen in het dekbed en wiegen of springen op een yogabal gedurende 30+ minuten niet genoeg. Soms maakt zelfs een grondige evaluatie van het algemene circadiane ritme van het kind, met ontwaaktijden, dutjes en bedtijden, geen verschil in de energieniveaus van het kind bij het slapengaan.

          Soms kun je al deze dingen hebben gedaan, mogelijk met begeleiding van een kinderopvangmedewerker, jeugdverpleegkundige of ergotherapeut/fysiotherapeut - en heeft het kind nog steeds veel moeite om tot rust te komen bij het slapengaan.

          Het is echt jammer voor het kind - en de ouders. Kinderen slapen als ze kunnen. En als ze dat niet kunnen, komt het meestal niet omdat hun ouders niet weten hoe ze ze moeten instoppen of dat ze het niet 'willen'. Dan is het omdat ze hulp nodig hebben om te slapen, misschien een ander soort hulp dan ze krijgen, of omdat iets hen ervan weerhoudt om te slapen.

          Voor sommigen kan een verzwaard vest of een verzwaarde slaapzak de 'finishing touch' bieden om het kind rust in hun lichaam te laten vinden. Verzwaarde producten kunnen deel uitmaken van een algehele inspanning om het lichaam van het kind te kalmeren voor en tijdens het instoppen.

          Het is gewoon belangrijk om te begrijpen dat een verzwaard vest of een verzwaarde slaapzak geen snelle oplossing is die je kind plotseling in 5 minuten en de hele nacht laat slapen. Hoewel er zeker ouders zullen zijn die dat precies ervaren, mag dat niet de verwachting zijn bij het overwegen om een verzwaard product aan te schaffen.

          Een instoproutine met een verzwaard product ziet eruit als een normale instoproutine - het kind draagt gewoon een verzwaard vest bijvoorbeeld tijdens het voorlezen, en het kind valt in slaap, daarna wordt het afgedaan.

          Het kan ook zijn dat de baby een verzwaarde slaapzak draagt terwijl er een bedtijdverhaal wordt voorgelezen of naar een slaaphypnoseverhaal wordt geluisterd, waarna de baby in slaap valt met de slaapzak aan en deze voorzichtig wordt verwijderd wanneer de baby diep slaapt of bij de eerste ontwaking.

          Dus er is geen hocus-pocus aan - het is een hulpmiddel dat je kunt gebruiken, net zoals je een dekbed zou gebruiken om je kind strak in te stoppen of een speciale teddybeer die je kind moet knuffelen.

          Samenvatting

          • Een instoproutine wordt essentieel een gewoonte wanneer je consequent specifieke handelingen in een bepaalde volgorde uitvoert. Of je het nu een gewoonte, routine of ritueel noemt, de vertrouwde handelingen brengen comfort en rust met zich mee.
          • Een consistent tijdstip om op te staan ondersteunt een gezond circadiaans ritme en vult een goede instoproutine goed aan.
          • Voor baby's van 0-3 maanden betreft een eenvoudige routine vaak voeden en een hangmat gebruiken.
          • Baby's van 2-6 maanden kunnen een interactievere routine hebben omdat ze nieuwsgierig worden naar de wereld om hen heen.
          • Tussen 4-12 maanden is een routine met activiteiten zoals lezen of interactie met de baby nuttig.
          • Kinderen van 1-2 jaar kunnen genieten van routines die ze leuk vinden, en van hen verwachten dat ze zelfstandig in slaap vallen is onrealistisch.
          • Tegen de leeftijd van 3-4 jaar zijn sommige kinderen klaar om zelfstandig in slaap te vallen, terwijl anderen mogelijk meer tijd nodig hebben.
          • 'Motore onrust' is normaal bij baby's wanneer ze nieuwe bewegingen ontdekken, en professioneel advies zoeken is nuttig als er zorgen zijn.
          • Sommige kinderen hebben overmatige energie op bedtijd, wat extra activiteiten of sensorische input overdag kan vereisen.
          • Gewogen producten, zoals vesten of slaapzakken, kunnen helpen om het lichaam van het kind te kalmeren voor het slapengaan.
          Uiteindelijk helpt een instoproutine bij het creëren van een rustige slaapomgeving en kan worden aangepast aan de ontwikkelingsfase en behoeften van het kind.

           

          Over deze auteur

          Author cover

          Maak kennis met Mia - Slaapadviseur, kinderslaapexpert en moeder van vier

          Mia Bernscherer Bjørnfort is een erkende holistische kinderslaapcoach en borstvoedingsconsulent, met bijna 10 jaar ervaring. Mia is gespecialiseerd in baby's, kinderen en gezinnen en deelt kennis over slaapverwachtingen, biologie en ontwikkeling. Ze helpt ouders weloverwogen beslissingen te nemen over de nachtrust van hun gezin en een beter begrip te krijgen van hun eigen behoeften en die van hun kind. Daarnaast is Mia een actieve woordvoerder en voorzitter van de Deense stichting Sovende Børn, waar ze haar ervaringen en expertise deelt via artikelen en tips op sociale media.

          Instekroutines en rituelen: een wegkaart naar dromeland

          Bijna overal waar je leest of met iemand over praat, is er een brede consensus dat het belangrijk is om een insteekroutine of -ritueel te hebben - echt belangrijk. Er zijn talloze beschrijvingen van kinderen die gemakkelijker in slaap vallen en beter slapen wanneer ze een insteekritueel of -routine hebben.

          Waarom is een insteekroutine of -ritueel zo belangrijk? En misschien nog belangrijker, hoe creëer je een goede insteekroutine of -ritueel? Op welke leeftijd moet je een insteekritueel beginnen? En is het lezen van een boek beter dan het zingen van een lied als onderdeel van de insteekroutine?

          Slaapadviseur Mia Bjørnfort van Sovende Børn zal dit in dit artikel bekijken en ze geeft ook concrete voorbeelden van insteekrituelen voor verschillende leeftijden.

           

          De instekrutine wijst de weg naar kalmte - en dus ook naar slaap

          Een insteekroutine is in essentie gewoon een gewoonte. Wanneer je iets op een specifieke manier of in een specifieke volgorde doet, elke keer dat je het doet, wordt het een gewoonte.

          Gewoontes creëren kalmte omdat zowel het lichaam als de geest weten wat er moet gebeuren en daardoor kunnen ontspannen. Daarom kan het zo moeilijk zijn om een gewoonte af te leren - omdat je lichaam die comfortzone niet wil verlaten; het wil gewoon dat de dingen blijven zoals ze zijn. 'Gewend aan' is veilig en prettig.

           

          Het zenuwstelsel is de sleutel
          Als we een beetje nerdy zijn, stelt 'gewend aan' het lichaam in staat om in het parasympathische zenuwstelsel te blijven, dat is het evenwicht van het lichaam, waar het ontspant en zich oplaadt, en waar de bloeddruk, hartslag en hartactiviteit worden verlaagd.

          Nieuwe dingen daarentegen kunnen ervoor zorgen dat het lichaam een beetje op zijn hoede is voor wat er daarna zou kunnen gebeuren, hoe het zou kunnen voelen en of het gevaarlijk zou kunnen zijn. Het lichaam bevindt zich hier in het sympathische zenuwstelsel - klaar om zichzelf te verdedigen wanneer dat nodig is, met verhoogde zintuigen en optimale concentratie. Misschien herken je het gevoel van de eerste dag op een nieuwe baan? Je lichaam heeft bijna een boost van energie gekregen door spanning en zenuwen.

          Of we het nu een (insteek)gewoonte, een (insteek)routine of een (insteek)ritueel noemen - het is de herkenbaarheid van 'wat we gewend zijn om te doen' die vrede brengt.

           

            

          Slaap kan niet plaatsvinden in het sympathische zenuwstelsel - maakt niet uit hoe vaak je wiegt, 'sussend' praat en 'Schommelende Baby' zingt. Het is pure biologie - en het is de reden waarom het overgrote deel van de baby's en kinderen hulp nodig heeft om in slaap te vallen. Die hulp zal vaak deel uitmaken van een insteekroutine.

           

          Het instoppen begint al wanneer je opstaat

          Ja, we weten dat het gek klinkt, maar het is waar.

          Laat ons het uitleggen:

          Mensen hebben een interne biologische lichaamsklok die de functies van het lichaam rond de klok regelt. Het is super slim dat het lichaam begrijpt dat je overdag actief bent en 's nachts slaapt. Als deze interne klok niet goed staat afgesteld, dan maakt het zelfs niet uit of je elke avond 5 boeken leest, 7 slaapliedjes zingt en anderhalf uur lang wiegt - er zal geen balans in het lichaam zijn en dus ook geen balans in de slaap.

          Zowel nieuw als ouder onderzoek suggereren dat een regelmatige tijd om op te staan, wanneer het lichaam wordt blootgesteld aan voldoende licht, een van de sterkste factoren is voor een gezond en evenwichtig circadiaans ritme. Dus als je een goede insteekroutine wilt creëren, is het logisch om te beginnen met het ondersteunen van het circadiaans ritme, zodat het lichaam in balans is en daadwerkelijk iets kan halen uit het instopritueel.

           

          Het instopiritueel moet aan de behoeften en leeftijd van het kind voldoen

          Hoe jonger het kind, hoe eenvoudiger het instopritueel moet zijn. Het heeft niet veel zin om een hoofdstuk van 'Goedemorgen Maan' voor te lezen aan een baby van 3 maanden oud, terwijl een oudere broer of zus dat juist leuk zou kunnen vinden.

          Tegelijkertijd kan een instopritueel ook te lang worden, te veel dingen bevatten en uiteindelijk een saaie aangelegenheid worden die zelfs niet in slaap eindigt.

          Hieronder zullen we enkele voorbeelden geven van leeftijdsgebonden instoprituelen. Dit zijn slechts suggesties - als je iets hebt gevonden dat supergoed voor je werkt, dan moet je dat natuurlijk doen.

          Let op dat de leeftijdsgroepen elkaar overlappen om rekening te houden met de individuele ontwikkeling van kinderen.

           

          Inslaapritueel voor baby 0-2 maanden

          Een zeer jonge baby heeft nog niet geleerd om 'in de wereld te zijn', daarom zal het in de meeste gevallen veel lichamelijk contact, wiegende bewegingen en melk nodig hebben om in slaap te vallen. Dit is volkomen normaal en ondersteunt de overgang van de baby van de baarmoeder naar de grote wijde wereld.

          Hier zijn enkele voorbeelden van een inslaapritueel voor een zeer jonge baby die het verschil tussen dag en nacht nog niet kent.
          • Het licht wordt gedimd, een schone luier en melk, en de baby ligt in de babyhangmat of draagdoek terwijl de oudere broers en zussen boeken worden voorgelezen en slaapliedjes naast hen worden gezongen. Misschien wat meer melk af en toe - dat is volkomen normaal.
          • Het licht wordt gedimd, een schone luier en melk, en de baby valt in slaap in een draagdoek terwijl er rustige muziek speelt of de tv zachtjes aan staat.
          • Het licht wordt gedimd, een schone luier en melk, en de baby valt buik-aan-buik of aan de borst in slaap terwijl de baby wordt geknuffeld en er een liedje wordt gezongen.
          Opmerking: Zo'n kleine baby kan gemakkelijk tijdens het dutje wat melk nemen. Misschien heb je gehoord van 'bijtanken voor de nacht'. Helaas betekent dit niet dat de baby 's nachts geen melk meer nodig heeft, hoewel dat wel fijn zou zijn.
           

          Inslaapritueel voor baby 2-6 maanden

          Met een baby van 2-6 maanden kun je een leuke activiteit aan het inslaapritueel toevoegen, aangezien de baby nu nieuwsgieriger is naar de wereld, zijn lichaam en de mensen om zich heen.

          Hier zijn enkele voorbeelden van een inslaapritueel voor een kleine baby van 2-6 maanden die een beginnend slaap-waakritme heeft en daarom langzaam het verschil tussen dag en nacht leert.

          De basisvorm is dat de baby wordt voorbereid op de nacht en één leuke activiteit heeft, die ALLEEN wordt uitgevoerd in verband met het inslaapritueel en zo geholpen wordt om te slapen.
          • Dim de lichten, verschonk een schone luier en doe pyjama aan terwijl je tenen telt of een speels liedje zingt. Poets tanden/gums, een slokje melk en dan in de babyhangmat of vasthouden op de arm/schoot terwijl de oudere broers en zussen boeken lezen en slaapliedjes zingen naast hen. Als de baby niet slaapt als de grotere kinderen worden ingepakt, kun je doorgaan met wiegen, meer melk geven en over het algemeen regelmatige slaaphulp bieden.
          • Dim de lichten, een schone luier en breng wat lotion aan op benen en voeten met goede diepe bewegingen terwijl je praat over de afgelopen dag en wat er morgen gaat gebeuren. Dan melk en in slaap vallen in de draagdoek terwijl rustgevende muziek speelt of de tv op een laag volume staat.
          • Dim de lichten en een avondbad dat afwisselt tussen een echt bad en een wasbeurt met een washandje, een schone luier, nachtkleding en heerlijke melk. Val in slaap in de lepeltjespositie, in je armen of aan de borst op het grote bed of de bank, terwijl de baby wordt geknuffeld en een liedje wordt gezongen. De baby kan in zijn eigen bed worden gelegd zodra hij in slaap valt. 

          Inslaapritueel voor baby 4-12 maanden

          Nu begint de baby enkele acties aan elkaar te koppelen en zal steeds beter begrijpen wat er gebeurt. Nu kun je een inslaapritueel creëren dat bijvoorbeeld een boek of een andere activiteit bevat waar de baby aan deelneemt.

          Je begint nu het verschil te zien tussen kinderen die gedijen bij rust, stilte, stilte - en degenen die eigenlijk gedijen bij een beetje avondlijke opwinding. Sommige kinderen houden van beide, en hier kun je ze combineren zodat het ene kind eerst speelt en daarna rustig wordt.

          Hier zijn enkele voorbeelden van een inslaapritueel voor een iets oudere baby van 4-12 maanden die een slaap-waakritme heeft ontwikkeld en het verschil tussen dag en nacht begrijpt. De basisvorm is dat de baby wordt klaargemaakt voor de nacht, één of twee leuke activiteiten heeft die ALLEEN worden uitgevoerd in verband met het inslaapritueel, en dan wordt geholpen om in slaap te vallen.

           

          Rustige versie:

          Doe het licht zachter, verschoon de luier, trek pyjama's aan en poets de tanden en het tandvlees. Kies één of twee boeken uit een kleine selectie van 3-5 boeken die geschikt zijn om voor het slapengaan te lezen, wat betekent dat ze kort en met zeer duidelijke actie zijn of gewoon prentenboeken zijn. Door zo'n kleine selectie te hebben, behoud je de herkenbaarheid en zal het boek kalmerend zijn en niet 'spannend'.

          Als je het boek voorleest of erover praat, doe dit dan in een rustig tempo en met een kalme stem.
          Tijdens of na het lezen krijgt de baby melk.

          Wanneer je klaar bent met lezen, wordt de baby geholpen om in slaap te vallen met wiegen, knuffelen, meer melk of iets soortgelijks.

          Het kan ook zijn dat de baby nog wat extra melk krijgt, bijna in slaap wordt gewiegd en dan in een babyhangmat wordt gelegd met de motor ingeschakeld.

          Het kan ook zijn dat je de baby in je armen wiegt, op de rand van het bed zit terwijl het melk krijgt, en afwisselt tussen zitten en wiegen en staan en wiegen.

          Je kunt ook samen in bed liggen en knuffelen, wat melk drinken en bijvoorbeeld naar muziek luisteren of een liedje zingen. Of je kunt je baby in een zeer rustige en langzame stem over de dag vertellen en wat er de volgende dag gaat gebeuren terwijl je knuffelt totdat de baby in slaap valt.

           

          Versie met speeltijd:

          Dim het licht, verschoon de luier, trek pyjama's aan en poets de tanden/het tandvlees. Je gaat de kamer binnen waar de baby slaapt en hebt een speelmoment op bed of op een matras op de vloer.

          Of je doet een 'goedenacht dans' waarbij je rond danst met de baby in je armen.
          Sommige kinderen vinden het leuk om in het grote bed te worden 'gegooid', waarbij het dekbed zacht is opgestapeld, zodat de baby zacht landt - of om gekieteld te worden of verstoppertje te spelen in een iets wilde versie.

          Nadat je wat hebt gespeeld, kun je overdreven geluiden van vermoeidheid ('gapen') maken om de baby te helpen stoppen met spelen en tot rust te komen om te gaan slapen. Dit kan worden gedaan door de baby melk te geven en in een babyhangmat te leggen, of door de baby in je armen te wiegen terwijl je op de rand van het bed zit en het melk geeft.

          Of door samen in bed te liggen en te knuffelen, wat melk te drinken en bijvoorbeeld naar een slaaphypnoseverhaal te luisteren of een liedje te zingen. Of je vertelt de baby over de dag en wat er de volgende dag gaat gebeuren in een zeer rustige en langzame stem.

           

          Gecombineerde versie met speeltijd/kalme versie:

            Dim het licht, verschoon de luier, trek pyjama's aan en poets de tanden/het tandvlees. Je zoekt een boek en gaat naar de kamer waar de baby slaapt.

            Nu kun je spelen op bed, een bal rollen/bewegen op een matras op de vloer of een 'goedenachtdans' doen waarbij je met de baby in je armen danst.

            Als je zo lang hebt gespeeld als je wilt, of bijvoorbeeld 10 keer een bal hebt getrapt, naar één liedje hebt gedanst of 5 keer in bed hebt gesprongen, haal je het boek tevoorschijn en lees je het voor.

            Nu help je de baby om in slaap te vallen, bijvoorbeeld door de baby melk te geven, bijna in slaap te wiegen en vervolgens in een babyhangmat te leggen met de motor ingeschakeld.

            Je kunt de baby ook in je armen wiegen, op de rand van het bed zitten terwijl het melk krijgt, en dan afwisselen tussen zitten en wiegen en staan en wiegen.

            Je kunt ook samen in bed liggen en knuffelen, wat melk drinken en bijvoorbeeld naar muziek luisteren of een liedje zingen, of je kunt de baby vertellen over de activiteiten van de dag en wat er de volgende dag gaat gebeuren in een zeer rustige en langzame stem, terwijl je knuffelt tot de baby in slaap valt.

             

            Instopritueel waar de baby in zijn eigen bed/cradle/babyhammock in slaap valt:

            Lichten gedimd, een schone luier, trek pyjama's aan en poets de tanden/het tandvlees. Je zoekt een boek en gaat naar de kamer waar de baby slaapt.

            Je leest het boek voor terwijl de baby op je schoot zit of terwijl de baby in bed/babyhangmat zit of ligt, en jij zit op een stoel of op de vloer naast hen. Als de baby in een bed/babyhangmat ligt, kun je handen vasthouden tussen de spijlen/door de opening, of het boek kan aan de kant van de baby worden gehouden.

            Misschien moet de baby af en toe worden opgepakt en gewiegd of moet hij wat rondtollen om in slaap te vallen, of misschien moet hij een tijdje rondkijken. Misschien ligt de baby prima zelf in bed, maar moet hij dan helemaal worden gewiegd om in slaap te vallen.

            Het proces om ervoor te zorgen dat de baby zich comfortabel voelt in zijn slaapruimte en uiteindelijk in bed kan slapen, kan variëren. Ontwikkeling verloopt zelden rechtlijnig, en je hoeft niet bang te zijn om de baby op te pakken en te helpen om in slaap te vallen en hem dan weer neer te leggen.

            Een langzame ontwikkeling met af en toe een stap vooruit en soms twee stappen terug zal in de overgrote meerderheid van de gevallen de veilige en zekere weg vooruit zijn. Geduld zorgt ervoor dat de baby niet wordt overhaast en dat de ontwikkeling plaatsvindt op een tempo waaraan de baby kan deelnemen.

             

              Houd er rekening mee:

              Als uw kind op enig moment - van welke leeftijd dan ook - van streek raakt in bed/de babyhangmat, moet het worden opgepakt en getroost als een zeer korte poging om ze in bed/de babyhangmat te kalmeren niet werkt. Kinderen die niet worden opgepakt, leren niet om kalm te worden in bed/de babyhangmat - ze leren dat ze niet geholpen zullen worden, zelfs niet als ze signalen afgeven dat ze zich ongemakkelijk voelen.

              Een kind dat huilt, vraagt om te worden opgepakt of om fysiek contact roept, en NIET aan deze behoefte wordt voldaan, zal het sympathische zenuwstelsel activeren - dat wil zeggen, de toestand van gevaar van het lichaam. Je kunt niet in slaap vallen als je lichaam in een staat van gevaar verkeert.

              Sommige kinderen ontwikkelen een echte angstachtige afkeer van bed/de babyhangmat als gevolg van zo'n aanpak en zullen beginnen te huilen en te vechten bij het zien van bed/de babyhangmat of de kamer waarin ze slapen. Zo'n reactie kan weken of maanden duren om van te herstellen - dus beter rustig aan doen in het begin dan het kind pushen en eindigen met helemaal opnieuw te moeten beginnen.

               

              Instopritueel voor kind van 1-2 jaar

              De baby - of peuter - heeft nu een goed ontwikkeld begrip van actievolgorden en begrijpt gemakkelijk dat het aantrekken van pyjama's de eerste stap is in het instopritueel. Daarom kan het kind ook begrijpen dat het aantrekken van pyjama's eindigt in moeten gaan slapen - en dan kunnen we problemen hebben.

              Het kind begrijpt nu dat het een eigen persoon is met een eigen wil.

              Bijvoorbeeld, het kind kan zich verzetten tegen het aantrekken van pyjama's omdat het gewoon wil blijven spelen.

              Als we aan onszelf denken en hoe moeilijk het kan zijn om de tv uit te zetten en naar bed te gaan, is het heel begrijpelijk dat het als je klein bent echt moeilijk kan zijn.

              Instoprituelen voor deze leeftijd moeten zich daarom richten op iets waar het kind van geniet - zo veel mogelijk.

              Er is niet veel verschil tussen het instopritueel voor een jonger kind van 4-12 maanden en het instopritueel voor een kind van 1-2 jaar. Het grootste verschil is waarschijnlijk dat sommige kinderen 's avonds geen melk meer drinken en dat je misschien bijvoorbeeld twee of zelfs drie korte boeken of één lang boek kunt lezen, aangezien het kind nu langer aandacht kan hebben en wat meer tijd nodig heeft om tot rust te komen.

              Het avondlijke spel kan worden uitgebreid met wat springen op het bed, voorwaartse rollen of strak worden ingestopt in het dekbed en 'gekneed' als deeg. Dit helpt het kind om voor het slapengaan contact te maken met zijn lichaam.

              Het is nog steeds normaal dat het kind knuffels en knuffels nodig heeft en moet worden gewiegd en geholpen om in slaap te vallen. De verwachting dat het kind stil kan liggen en zelfstandig kan inslapen is onrealistisch voor de overgrote meerderheid van ouders en kan situaties creëren waarin ouders van het kind vragen om iets te doen wat ze eenvoudigweg niet kunnen doen.

              Voorbeelden van instoprituelen voor baby's en kinderen van 1 of 2 jaar kunnen zijn:

              Rustige versie:

              Dim de lichten, een schone luier, doe de pyjama aan en poets de tanden terwijl je je baby vertelt wat de volgende stappen zijn: 'Je moet je pyjama aantrekken en je tanden poetsen.

              Dan moeten we een boek vinden om te lezen, en als we hebben gelezen, is het tijd om te gaan slapen'. Het doornemen van het instopritueel geeft het kind een duidelijk idee van wat er gaat gebeuren en ondersteunt het kind in het gevoel dat jullie hier samen in zitten.

              Vind één of twee boeken die geschikt zijn om in te stoppen. Het gaat om herkenbaarheid, dus het kan goed zijn om af te wisselen tussen een kleiner assortiment boeken. Sommige kinderen vinden het leuk om wekenlang hetzelfde boek te lezen.

              Wanneer je klaar bent met lezen, wordt het kind geholpen om in slaap te vallen door te wiegen, te knuffelen, meer melk of iets dergelijks.

              Het kind kan wat meer melk of een slokje water krijgen, bijna in slaap worden gewiegd en in een babyhangmat worden gelegd met de motor ingeschakeld.
              Je kunt ook op de rand van het bed zitten met je kind in je armen terwijl je zachtjes zingt en wiegt.

              Je kunt ook samen in bed liggen en knuffelen, luisteren naar slaaphypnose of een bedtijdverhaal, of een liedje zingen. Of je kunt met een zeer rustige en langzame stem aan je kind vertellen over de dag en wat er de volgende dag zal gebeuren.

               

              Rompversie:

              Dim de lichten, een schone luier, doe de pyjama aan en poets de tanden terwijl je je baby vertelt wat de volgende stappen zijn.

              Bijvoorbeeld: 'Je moet je pyjama aantrekken en je tanden poetsen. Daarna gaan we 10 keer voorover rollen - dat is net zo vaak als je vingers/tenen. Kom op, laten we tellen: één, twee, drie .... Tien! En dan gooi ik je in bed zodat je kunt slapen tot morgen'. Het doornemen van het instopritueel geeft het kind een duidelijk idee van wat er gaat gebeuren en ondersteunt het kind in het gevoel dat jullie hier samen in zitten.

              Je gaat de kamer binnen waar het kind slaapt en gaat rommelen in bed of op een matras op de vloer. Of je kunt een 'goednacht dans' doen, waarbij je rond danst met het kind, eventueel in je armen.

              Sommige kinderen vinden het leuk om in het grote bed 'gegooid' te worden, waar het dekbed zacht is opgestapeld, zodat ze zacht landen - of om gekieteld te worden of in bed te springen en om te vallen.

              Wanneer je een beetje hebt gerommeld, kun je tegen je kind zeggen dat het 'de laatste keer' is, of wanneer dit liedje/rol is afgelopen, is het bedtijd.

              Misschien lig je samen, misschien zit je en hou je elkaars handen vast. Misschien krijgt de baby wat melk of een slokje water en wordt hij al wiegend in slaap gesust terwijl je op de rand van het bed zit. Misschien luister je naar een slaaphypnoseverhaal, zing je een liedje of vertel je in een zeer rustige en langzame stem aan je kind over de dag en wat er de volgende dag zal gebeuren.


              Insopritueel, waar het kind in zijn eigen bed in slaap valt:

              Gedimde lichten, schone luier, pyjama aantrekken en tanden poetsen. Je zoekt een boek en gaat naar de kamer waar het kind slaapt.

              Je leest het boek voor terwijl het kind op je schoot zit of in bed ligt, en jij zit op een stoel of op de grond naast hen. Als het kind in een bed met spijlen ligt, kun je elkaars handen vasthouden tussen de spijlen/opening, of het boek kan aan de kant van het kind worden gehouden.

              Misschien moet het kind af en toe even worden opgepakt en gewiegd.
              Misschien moet het kind wat heen en weer rollen om in slaap te vallen of even rondkijken. Misschien kan het kind prima zelfstandig liggen, maar heeft het dan wel wat wiegen nodig om helemaal in slaap te vallen.

               

               

                Instopritueel voor kinderen van 3-4 en 5 jaar of ouder

                Wanneer het kind 3-4 jaar oud is, is er vaak een wens - of zelfs een verwachting - dat het kind met een boek en een kus naar bed kan worden gebracht en dan zelfstandig gaat liggen om in slaap te vallen. Sommige mensen verwachten dit zelfs eerder.

                Om eerlijk te zijn, kunnen de meeste ouders niet voorkomen dat ze dagen hebben waarop ze willen dat het kind slaapt - het liefst 5 minuten geleden. Niet omdat we niet van het kind houden of het belang van rust en tijd begrijpen. Alleen omdat we moe zijn, uitgeput en gewoon 'even vrijaf' willen.

                Sommige kinderen zijn al op 3-4-jarige leeftijd klaar om in slaap te vallen zonder de constante aanwezigheid van een ouder, sommigen zelfs eerder. Sommige kinderen zijn pas op 7-8-jarige leeftijd klaar, misschien zelfs later, als eerdere pogingen om 'zelf in slaap te vallen' net volhardend genoeg waren om negatieve ervaringen rond bedtijd te veroorzaken.

                Peuters en oudere kinderen kunnen veel weerstand hebben bij bedtijd - vooral als ze merken dat de ouders 'haast hebben' om het instopritueel af te ronden of als het kind te maken krijgt met bijvoorbeeld alleen in slaap vallen, terwijl het kind hier nog niet klaar voor is.

                Er is geen direct verschil in instoprituelen voor deze leeftijdsgroep en de leeftijdsgroep van 1-2 jaar. Sommige kinderen hebben iets te drinken, dollen wat rond, lezen een boek of luisteren naar slaaphypnose, bedtijdverhalen of muziek. Sommige kinderen liggen alleen en sommige liggen met een ouder of broer/zus.

                Bijvoorbeeld, als je wilt proberen om naar het kind toe te gaan en weer weg te gaan, zou het er zo uit kunnen zien:

                Ik ben iets vergeten:

                Het instopritueel is voorbij en welterusten is gezegd.

                Maar hé, je bent iets vergeten - iets wat je moet doen.
                • 'Ik denk dat ik vergeten ben de melk in te schenken. Ik ga even kijken en kom zo terug.'
                • 'O, ik moet echt plassen.'
                • 'Oeps, ik ben je speen vergeten.'
                • 'Ik denk dat de kat/hond iets aan het doen is wat niet mag. Ik ga even kijken.'

                Voel je vrij om tegen het kind te praten terwijl je weg bent. Bijvoorbeeld, 'Ik ben er zo', of 'Oké, ik denk dat ik klaar ben nu'.

                Het is heel belangrijk dat je aan het begin niet te lang wegblijft. Je moet snel terugkeren, zodat het kind het gevoel heeft dat het op jou kan vertrouwen - en ga nooit weg als het kind zich er ongemakkelijk over voelt. 

                Je kunt gewoon... ik ben er zo:

                Je bent midden in het instopritueel en staat op het punt om te springen of een boek te lezen, bijvoorbeeld. Je begint de activiteit en zegt dat je meteen terug zult zijn nadat je geplast hebt, de pot hebt schoongemaakt, of de kat naar binnen hebt gelaten.

                Je roept naar het kind terwijl je dit doet: 'Ben je nog steeds aan het springen? Ik ben er zo' - en dan kom je daadwerkelijk terug.

                Het idee is dat het kind een tijdje alleen in bed ligt ter voorbereiding op het in bed liggen terwijl je 'even iets moet doen', zoals hierboven beschreven.

                Ik ruim op terwijl jij gaat slapen:

                Voordat je het instopritueel begint, vertel je je kind dat je vandaag 2-3-4 boeken kunt lezen of 20-30 meer voorwaartse rollen kunt maken dan normaal, en dan kan je kind gaan liggen en luisteren naar muziek, een luisterboek of naar jou terwijl je de keuken opruimt - en dan kom je terug en ga je daarna zitten.

                Het idee is om aan je kind uit te leggen dat het meer plezier kan hebben als jij opruimt terwijl het kind ligt.

                In het begin moet je snel opruimen en roep je verschillende keren naar je kind dat je 'alleen maar de potten moet doen' en 'ik moet gewoon de tafel schoonmaken', zodat je kind begrijpt dat je echt de keuken aan het opruimen bent.

                Met de tijd zal je kind langzaam wennen aan het alleen liggen, met jouw stem die het geruststelt dat je er nog steeds bent - of de geluiden van potten en water.
                Als het kind roept, ga je meteen naar het kind toe en kalmeer je het.

                Je kunt dan proberen te zeggen dat je, 'ik moet gewoon nog even afmaken'. Als het kind zich ongemakkelijk voelt om alleen te liggen, of als je weggaat, of als het kind huilt, blijf je natuurlijk bij het kind.

                  Instopritueel voor baby van 9-10 maanden of kind van 1-2 jaar met 'motorische onrust' bij bedtijd

                  Sommige kinderen hebben zoveel energie om hun lichaam te gebruiken wanneer ze bijna gaan slapen dat ze VEEL hulp nodig hebben om in slaap te vallen.

                  Een deel van die hulp kan zijn om al die energie uit het lichaam te halen voordat je probeert je baby te laten slapen. Voeg eenvoudig wat avondoefeningen toe aan het instopritueel, zoals beschreven in de voorbeelden voor baby's van 4-12 maanden.

                   

                  Motorische onrust

                  We komen vaak de beschrijving 'motorische onrust' tegen wanneer baby's vanaf ongeveer 3-4-5 maanden oud hun voeten proberen te pakken, kronkelen en op hun handen of zelfs beide handen en knieën gaan zitten. Tussen 8 en 11 maanden zullen veel kinderen ook rechtop gaan zitten, op hun knieën gaan staan of zelfs gaan staan bij meubels en over het algemeen gewoon druk bezig zijn met het oefenen van alle nieuwe coole dingen die hun lichaam kan doen.

                  Dit gedrag is normaal voor baby's. Het gebruik van de beschrijving 'motorische onrust' is echter ongepast, ook al begrijpen we hoe het een accurate beschrijving kan lijken. De baby steekt veel inspanning in het onder controle krijgen van zijn motorische vaardigheden. In de overgrote meerderheid van de gevallen vertoont het geen gedrag dat als 'onrustig' kan worden beschreven, begrepen als iets dat afwijkt van normaal gedrag. In de overgrote meerderheid van de gevallen neemt dit gedrag af naarmate het kind ouder wordt en meer zelfvertrouwen krijgt naarmate het de vaardigheden onder de knie krijgt.

                  Veel kinderen kunnen geholpen worden om in slaap te vallen zonder veel beweging door hun lichaam overdag of voor het slapengaan te gebruiken. Ook door bijvoorbeeld de verdeling van de dagelijkse slaap aan te passen, zodat het kind daadwerkelijk moe genoeg is in zowel lichaam als geest wanneer het tijd is om naar bed te gaan.

                  Als je je zorgen maakt of de lichaamsbewegingen van je baby bij het slapengaan normaal zijn, kun je altijd je lokale ergotherapeut of fysiotherapeut om een kort advies vragen.

                   

                  Soms is het niet genoeg. Soms is zelfs ravotten tijdens het instoppen, 's middags en gedurende de dag thuis of op de kinderopvang niet genoeg. Soms is zelfs diepe druk op de gewrichten, een Epsom-bad gevolgd door lotion, het kind stevig instoppen in het dekbed en wiegen of springen op een yogabal gedurende 30+ minuten niet genoeg. Soms maakt zelfs een grondige evaluatie van het algemene circadiane ritme van het kind, met ontwaaktijden, dutjes en bedtijden, geen verschil in de energieniveaus van het kind bij het slapengaan.

                  Soms kun je al deze dingen hebben gedaan, mogelijk met begeleiding van een kinderopvangmedewerker, jeugdverpleegkundige of ergotherapeut/fysiotherapeut - en heeft het kind nog steeds veel moeite om tot rust te komen bij het slapengaan.

                  Het is echt jammer voor het kind - en de ouders. Kinderen slapen als ze kunnen. En als ze dat niet kunnen, komt het meestal niet omdat hun ouders niet weten hoe ze ze moeten instoppen of dat ze het niet 'willen'. Dan is het omdat ze hulp nodig hebben om te slapen, misschien een ander soort hulp dan ze krijgen, of omdat iets hen ervan weerhoudt om te slapen.

                  Voor sommigen kan een verzwaard vest of een verzwaarde slaapzak de 'finishing touch' bieden om het kind rust in hun lichaam te laten vinden. Verzwaarde producten kunnen deel uitmaken van een algehele inspanning om het lichaam van het kind te kalmeren voor en tijdens het instoppen.

                  Het is gewoon belangrijk om te begrijpen dat een verzwaard vest of een verzwaarde slaapzak geen snelle oplossing is die je kind plotseling in 5 minuten en de hele nacht laat slapen. Hoewel er zeker ouders zullen zijn die dat precies ervaren, mag dat niet de verwachting zijn bij het overwegen om een verzwaard product aan te schaffen.

                  Een instoproutine met een verzwaard product ziet eruit als een normale instoproutine - het kind draagt gewoon een verzwaard vest bijvoorbeeld tijdens het voorlezen, en het kind valt in slaap, daarna wordt het afgedaan.

                  Het kan ook zijn dat de baby een verzwaarde slaapzak draagt terwijl er een bedtijdverhaal wordt voorgelezen of naar een slaaphypnoseverhaal wordt geluisterd, waarna de baby in slaap valt met de slaapzak aan en deze voorzichtig wordt verwijderd wanneer de baby diep slaapt of bij de eerste ontwaking.

                  Dus er is geen hocus-pocus aan - het is een hulpmiddel dat je kunt gebruiken, net zoals je een dekbed zou gebruiken om je kind strak in te stoppen of een speciale teddybeer die je kind moet knuffelen.

                  Samenvatting

                  • Een instoproutine wordt essentieel een gewoonte wanneer je consequent specifieke handelingen in een bepaalde volgorde uitvoert. Of je het nu een gewoonte, routine of ritueel noemt, de vertrouwde handelingen brengen comfort en rust met zich mee.
                  • Een consistent tijdstip om op te staan ondersteunt een gezond circadiaans ritme en vult een goede instoproutine goed aan.
                  • Voor baby's van 0-3 maanden betreft een eenvoudige routine vaak voeden en een hangmat gebruiken.
                  • Baby's van 2-6 maanden kunnen een interactievere routine hebben omdat ze nieuwsgierig worden naar de wereld om hen heen.
                  • Tussen 4-12 maanden is een routine met activiteiten zoals lezen of interactie met de baby nuttig.
                  • Kinderen van 1-2 jaar kunnen genieten van routines die ze leuk vinden, en van hen verwachten dat ze zelfstandig in slaap vallen is onrealistisch.
                  • Tegen de leeftijd van 3-4 jaar zijn sommige kinderen klaar om zelfstandig in slaap te vallen, terwijl anderen mogelijk meer tijd nodig hebben.
                  • 'Motore onrust' is normaal bij baby's wanneer ze nieuwe bewegingen ontdekken, en professioneel advies zoeken is nuttig als er zorgen zijn.
                  • Sommige kinderen hebben overmatige energie op bedtijd, wat extra activiteiten of sensorische input overdag kan vereisen.
                  • Gewogen producten, zoals vesten of slaapzakken, kunnen helpen om het lichaam van het kind te kalmeren voor het slapengaan.
                  Uiteindelijk helpt een instoproutine bij het creëren van een rustige slaapomgeving en kan worden aangepast aan de ontwikkelingsfase en behoeften van het kind.

                   

                  ANDEREN LAZEN OOK

                  Winkelwagen

                  Uw winkelwagen is momenteel leeg.

                  Begin met winkelen

                  Selecteer opties